Jeg har nu talt med Hans Ole der er forsker ved Jelling Museum.
Her er hvad han kunne bibringe med.
Gorm ville kalde sig Gorm Knudsen (efter sin far, men det viste vi godt). Han kaldte sig '' Gorm Konge '' Om Thyra skrev han, at hun hans kone var den smukkeste i Danmark. Derfor mener man at kunne sige, han var konge af Danerne, eller så sig selv som sådan. Ligeledes skrev Harald hans søn om sig selv at han vandt hele Danmark. Ergo må hans far og han selv have været konge af noget af Danmark. (Et område i Jylland) Harald anlagde de mange vikinge borge som er lagt forskellige steder i hele landet. Aggerborg osv. Hvilken også vidner om at han kontrollerede meget af det vi kalder Danmark i dag.
Gorm blev af samtiden kaldt Gorm Løge (Løgagtig, med de mange lag, skal det nok forstås) tilnavnet den gamle kommer fra Grundvig og Ingermann der romantiserede vikingekongerne.
Harald blev heller ikke kaldt Harald blåtand, men Harald den Gode.
Thyra ved man meget lidt om. Hun kan have været en prinsesse fra England eller datter af en mindre høvding fra Give, men man ved det reelt set ikke.
Peter Lawætz havde han aldrig hørt om. Han anbefalede en tysk bog. Mange af Gorms efterkommere endte som Tysk Adel og derfor kan man gå den vej ind.
Forfatteren hedder Otto Branner. ' Gorms des Altens nachkommen '' udgivet af Dansk historisk Condo Forlag 1978. han havde den selv stående på Hylden.
Til sidst: Haralds kone Gunhild ligger ikke i Vejle. Der ligger et moselig fra Jernalderen, der kaldes Gunhild, men liget er for gammelt til at være Harald kone. Det er en Myte der er opstået.
Så som i kan se er det i virkeligheden helt forkert at kalde ham Gorm den Gamle, men det er det navn vi har lært ham at kende under. Det er de færreste der kender ham under hans rigtige tilnavn. Jeg som historiker, fik mig da godt nok lige lidt historieundervisning her.