I dagens ryddesjau kom jeg over en kan som het Hans Nicolai Hansen som var pyntet med 99 mulige tilsvarende profiler. Det store antallet skyldes sikkert at han hadde et svært vanlig navn i hans levetid og dessuten hadde foreldrene også svært vanlige navn. Foreldrene het henholdsvis Hans Hansen og Anna Elisabeth Kristoffersen.
Det gikk rimelig radig unna helt til jeg kom til et tilfelle hvor det meste stemte men ikke morens etternavn. Dama var født i 1770 og kunne selvfølgelig ikke ha hatt navnet Kristoffersen - trolig het hun Pedersdatter, patronymet etter sin far. Altså hadde hun feilaktig blitt kalt Kristoffersen fordi hennes sistlevende ektemann het Kristoffersen.
I dette tilfellet kunne jeg kommet i den situasjon at jeg hadde avvist et tilfelle som var riktig og da ville geni.com utelukket dette alternativet automatisk i ettertid. Jeg vil derfor anmode om å ta seg god tid og sjekker om de omkringliggende navnereferansene er riktige når man er i prosesser med å slå sammen eller avvise sammenslåinger. Det optimale hadde likevel vært en aksjon hvor alle som administrerer norske profiler, tok seg en gjennomgang på disse og sjekket om patronym, etternavn i henhold til navnereglene av 1923 er riktig plassert i profilene. Jeg mener at hvis personen selv, eller ektefellen, levde etter 1923 så kan etternavn godkjennes. I motsatt tilfelle bør patronym brukes. Uansett bør riktig navn brukes hvis man vet hvilke navn personene faktisk anvendte i hverdagen. Her er link http://www.geni.com/documents/view/6000000005504552001?doc_id=60000... til navneloven - se sammendraget som veildig greit forklarer navnereglene.
Er det uoverkommelig å kjøre en prosess på dette der vi prøver å ferdigstille en gjennomgang innen f.eks. oktober blant de profiler hver enkelt av oss administrerer? Det er sikkert mulig å kjøre et avansert søk som får frem personer som levde mellom 1700 og 1925 og dermed avgrenser man hvor mange man trenger å kontrollere.