Eufemia Nilsdotter Vereide - Barn av Eufemia?

Started by Lars-Idar Yndestad Vegsund on Saturday, April 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts
4/28/2012 at 1:33 AM

Hei
Jeg har registrert at Eufemia har 4 sønner med Olav Halkjellson; Peder, Olav, Halkjell og Nils
Olav Halkjellson døde rundt 1640, Eufemia ble så gift med Lars Sylvesterson

Etter Lars Sylvesterson kan vi finne 4 døtre: Eufemia (Femia), Ingeleiv, Mette og Beritte og 1 sønn Lars
Mest sannsynlig er de fleste av disse barna født av Synneve Rasmusdtr Ljøen som Lars Sylvesterson giftet seg med etter Eufemia sin død. Ifølge registreringen her i GENI er Eufemia død ca 1640.

Lars Syvesterson fikk en datter Eufemia.. det var vanlig på denne tiden at man kalte opp sin første fødte datter i sitt andre ekteskap etter sin første kone. Så man kan med stor sannsynlighet si at ihvertfall alle barn fra Eufemia og etter henne er barn av Synneve Rasmusdtr Ljøen. I så tilfelle er det mye feilregistreringer her!!

Noen innspill på dette?

5/1/2012 at 6:53 AM

Interessant innspill, Lars-Idar. Jeg har de samme barna som du har nevnt. Bygdeboka sier ikke hvem som er mor til Lars Sylvesterson sine barn. Og teorien om oppkalling som du nevner, er jeg enig i, men vi vet jo heller ikke rekkefølgen på lars sine barn, ergo kan jo Femie være alt fra nr. 1 til nr. 5.

Jeg har i min private database skrevet at Eufemia Nilsdatter Vereide døde ca. 1655, men opplysningene er fra 1996, og ikke kildebelagt, så det kan være rein gjetting fra min side.

Hva har du av kilder?

Private User
5/6/2012 at 6:14 AM

Eufemia Larsdtr g. Møll fikk sitt siste barn ca 1712, Mette Lardtr g. Knivsflå sitt siste barn ca 1714 og Ingeleiv Larsdtr g. Ørjasæter sitt siste barn ca 1720. Beritte Larsdtr g. Vesterås gravfesta i 1740 58 år gml., Lars Larsen Maråk same år 60 år gml. Ingen av desse syskjena kan altså vere fødde før 1660. Eufemia Nilsdtr fikk barn med Ole Halkjellsen Maråk frå ca 1620 og utover og kan ikkje ha fått barn så seint som 1660.
Eufemia Nilsdtr er nemnd i trolldomssaka mot Marte Bjørdal i 1663, så ho må framleis ha vore i live då og gjerne nokre år etter det også.

5/8/2012 at 2:28 AM

Skiftet etter Lars Sylvesterson er her, på venstre side, datert 22. mars 1693: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24544/98/

Teksten i starten er:

"Anno 1693 d. 22 Martj Holtes Skiffte og deeling effter Sal. Lars Sylfestsen Merager, I Geiranger. I mellem hans effter latte Qvinde, Synneve Rasmusdatter paa dend Eene, og deris 5 Sammenaflede Børen, Lauritz Larssen, Feme, Mette, Ingeleif, og Berette Lauritz døttre, paa dend anden sidde, Ofuer Verende Soerenskrifer Jacob Matisøn. Sambt Vurderings Mend Peder Endresen Hellesylt, Joen Rasmusen Liaaen, og Lars Anders. Hellebust."

Dette skulle vel tyde på at alle disse nevnte barna er det SYnneve som er mor til.

Skifte mellom Lars og Eufemia sine barn, om de fikk noen, måtte vel skje før Lars kunne gifte seg med Synneve. På samme måte som skifte måtte skje mellom Eufemia og hennes barn etter Olav Hallkjellson sin bortgang, før Eufemia kunne gifte seg igjen med Lars.

Disse 5 barna til Lars og Synneve blir nå riktig plassert.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion