Johannes (Hans) Laurentii - Profilbild

Started by Agneta Åhrberg on Monday, August 20, 2012
Problem with this page?

Participants:

• Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 8 posts
8/20/2012 at 1:05 PM

Bägge bilderna som finns för Johannes Laurentii är ju trevliga, men som jag har förstått anvisningarna för GENI så har personporträtt företräde framför bilder på gravsten, byggnader eller andra dokument. Jag har därför återställt porträttet av honom som profilbild.

Private User
8/20/2012 at 1:52 PM

Hej Agneta!

Jag har inte läst anvisningarna, men tycker spontant att ett porträtt är ett strå vassare, även om bägge bilderna är trevliga. Dessutom ligger ju den andra bilden kvar på hans - eller Hans' - fotosida.

Hälsningar Margareta

8/20/2012 at 6:35 PM

Bägge bilderna finns på Laurentiis sida och där noteras också vilka förvaltare som har laddat upp bilder och dokument..

8/21/2012 at 1:44 AM

Bilderna försvinner alltså inte när profilbilden byts utan sådana dokument som berör den enskilde personen kan ses.

Private User
10/3/2012 at 6:41 AM

Problemet, i Johannes Laurentiis fall, är att porträttet föreställer en helt annan person. Jag har försökt få bort det men inte lyckats.

Private User
10/3/2012 at 7:41 AM

Jag tror jag fick det fixat. Men vilken är den rätta person bilden föreställer?

10/3/2012 at 9:24 AM

Det verkar konstigt att ha en profilbild med försättsbladet till Bibeln 1541, alltså tryckt 6 år före hans födelse. I och för sig så var det ju den Bibeln han arbetade med, men det gjorde många. Finns kanske något med starkare personanknytning?

Private User
10/5/2012 at 3:38 PM

Hej!
Försättsbladet är borttaget, porträttet föreställer "JOHANNES THOMAS BUREUS (1568–1652) är också känd som Johan Bure. Efter skolstudier i Stockholm försörjde han sig en period som skrivare, men tog sig vidare till Uppsala universitet och kansliet i Stockholm. Hans forskningar i den svenska historian och framför allt det svenska språkets historia låg direkt i Gustaf II Adolfs och statens intresse. Bland många andra ting fascinerades Bureus av runstenarna, som enligt hans mening utgjorde bevis för den svenska kulturens stora ålder och höga ställning. Runorna och svenskan hörde nära samman med den gudomliga hebreiskan enligt Bureus, och även om hans historieskrivning inte i allt liknar dagens kan han beskrivas som den svenska grammatikens och runologins grundare. Bureus drev det patriotiska ärendet bland annat genom att utge den första svenska ABC-boken, 1611, som etablerar vårt alfabete med runbokstäver."

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion