Gunnbjørn Tordson Tengs - Kan Gunnbjørn ha hatt 2 koner?

Started by Martin Vatshelle on Friday, April 5, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 15 posts
4/5/2013 at 7:55 PM

Jeg får ikke bitene til å falle på plass.
Gunnbjørns foreldre er født ca. 1400/1405
Gunnbjørn og hans ukjente kone var født ca. 1420-1425
Gunnbjørns 3 eldste barn Bjørn, Oluf og NN(muligens Åsa) var født ca.1445-1450

De to andre barna Gunnar og Bergitte passer ikke inn
Hvis var Bergitte født ca. 1470, da må moren ha vært ca. 50 år.
Bergittes datter Sissel Jonsdatter Aukland var født ca.1510 og da må Bergitte ha vært ca. 50år.

Det må da ha vært uvanlig for en kvinne å få barn når hun er 50 år gammel, men det er selvsagt ikke umulig.

Det er tre løsninger,
1) justere litt på fødselsårene som er nokså usikre.
2) noen av de nevnte personene er halvsøsken.
3) Det er en feil i farskap, f.eks at Bergitte var datter av en annen Gunbjørn.

Jeg er ikke så kjent med kildene på denne tiden i dette området, hvilke kilder kan vi støtte oss på.

Gedaliah Ben Yohanan
4/6/2013 at 2:39 AM

Gunnbjørn Tordson Tengs. Jeg har før fået henvendelser fra folk om den Gunnbjørn. Noget med den Herremand der gav besked om at hans Mor så måtte høste den Hamp på det stykke Jord som hendes søn Gotchalch havde gjort sig ind på. Det første med sig at hum døde efter det stresset ,men Gotchalch gik fri . Eller er det en anden du mener med .???.Den Birgithe var i min familie fra Farfar familie ,muligvis var hun , Dansk , Engelsk eller andet. Jeg må sige jeg ved nu ikke ordeligt hvor henne du er med dit spørgsmål , med Aukland født 1510. Jeg må få en bedre forklaring først. Jeg venter på et svar i all stillhed.

4/6/2013 at 10:34 AM

Hei!

Jeg forsøker å finne kilder for disse, men det er ikke lett.
Har lagt til en kilde fra Diplomatarium Norvegicum (Som nok er den beste kilden) Er egentlig usikker på om det finnes kilder for noen av barna til Gunnbjørn, altså kilder til odel eller brev som kan vise til at farskapet er sannsynlig..

Magnus: Jeg tviler på om dette er snakk om samme person?
Hamp tror jeg var svært lite vanlig å dyrke i Norge på den tida.
Noen Gotchalch tror jeg heller ikke har noe med denne Gunnbjørn.
Gunnbjørn bodde på Tengs i Rogaland.
Er du sikker på at vi snakker om samme person? Og hvordan stammer du da fra henne?

4/6/2013 at 1:29 PM

Flott David, da har vi flere kilder å diskutere.
Jeg kom over følgende nettside:
http://vagshaug.no/allslekt/1832.htm

Der siteres "Ætt og Heim 1961 side 39-63" hvor det nevnes
Jon Tollaksens kone er sannsynligvis datter av Gunnbjørn Tengs og søster av Ole Gunnbjørnsen Tengs.

Det står at disse personene er nevnt i 1521, jeg er litt usikker på hvilken kide det her henvises og hvilken personer det er, men ifølge mine notater (igjen uten ordentlige kilder) er det rundt denne tid Ole Gunnbjørnsen dør, kanskje det er et skifte på Tengs i 1521?
Den eneste relevant kilden fra 1521 jeg fant var skattelistene, men der kan det vel neppe være nevnt at ole er bror til Bergitte.

Vi vet selvsagt ikke om Ole og Bergitte er søsken eller halvsøsken, men trolig levde begge i 1521, men vi vet ikke noe om hvor gamle de var da.

4/6/2013 at 3:16 PM

Takker ;)

Oluf(Ole) er nevnt i skattelistene i 1521, har satt hans død som etter 1521 nå. Tviler vel på at det står noe om Bergitte der, sjeldent at kvinner er nevnt, men kan være hvis de er enker og sitter som eier i uskiftet bo.. Kan godt være at Jon Tollaksen er nevnt i skattelista (og at utifra eiendomsforhold, må han være gift med søsteren) Lurer litt på hvor hun er nevnt ellers da, mulig det finnes et brev/tingsrettsbrev o.l. Har du lest artikkelen selv? (Er jo noen ganger det blir tolket litt vel mye..)

Skal se om jeg får tak i den artikkelen, står veldig mye bra i Ætt og Heim, men Petrus Valand er beryktet for å komme med mye løse påstander og hypoteser, som han i endel tilfeller selv har gått tilbake på..

Jeg har jobbet endel med denne slekta, men problemet mitt er litt lenger ned, Gunnbjørns sønn Oluf, var enten farfar eller oldefar til min 11-Tippoldefar Oluf Tengs: Lensmann Oluf Torgeirsson Tengs Problemet er hvem som har rett, har nå tre forskjellige farsnavn.. (Grastveit: Einarsson Valand: Njeldsson Slettebø: Torgersson.)

4/6/2013 at 3:22 PM

Kikket på nettsiden nå, men ser ikke at navnet Bergitte dukker opp. Og heller ikke henvisningen til Ætt og Heim (Mulig jeg ser på feil plass)
Men jeg ser dette: Iflg Forsandboka var hun trolig datter av Gunbjørn på Oanes. Asgaut Steinnes mente imidlertid at hun kunne ha vært datter av Gunnbjørn Tengs.

Det er interessant at Asgaut Steinnes er kilden for antakelsen, han mener jeg å huske har mye bra, men dette er sikkert også en hypotese.

4/6/2013 at 3:25 PM

Nå fant jeg det, var nevnt under mannen..

4/6/2013 at 3:33 PM

Slik jeg tolker det er det analysen av odelsgodset som identifiserer henne som Olufs søster. Hun er da mest sannsynlig ikke nevnt ved navn i noen kilder (Hvilken kilde navnet kommer fra er da høyst usikkert) Mulig navnet er teoretisk på bakgrunn av navn på etterkommere? Det er kun opplysninger om når mannen og broren er nevnt...

Men uansett, kilden er da en artikkel i Ætt og Heim av statsarivar Asgaut Steinnes. (Bør nok leses nøye gjennom) Men vil vel tro han er å stole på. Årstall som er satt på henne vil jeg nok da tro er kun teoritsk gjetning..

4/6/2013 at 8:09 PM

Har ikke tilgang til Ætt og heim, men ser at den er tigjengelig på biblioteket i Bergen. Skal ta en kikk neste gang jeg er i Bergen.

Gedaliah Ben Yohanan
4/7/2013 at 1:39 AM

Okay, jeg venter så længe.

Gedaliah Ben Yohanan
4/7/2013 at 2:23 AM

Lidt mere. Det drejer sig nok ikke om så megen forandring med Aukland istede for den anden. Bare at det føre hen til Gustav Wasa i Sverige. Min ancestor. Gotchalch er min og forandre ikke så meget på mine Aner med ham. Bare nogle navne uden nogen væsentligt. Altso mine Aner går udenom med Gotchalch min Ane.Det er opdateret på Myheritage.com på den Danske Version. Med DK. Ellers på Geni.com med det hele uden Gustav Wasa som den Manager ville vente med først. Hilsen: Magnus. Færøerne. The Faroe Islands.

4/7/2013 at 2:54 AM

Hei Magnus har du mulighet til å legge til en link til Gotchalchs profil på myheritage? Ville gjerne funnet ut av dette ;)

4/7/2013 at 2:59 AM

Er dette den Gotchalch du nevner?: Gotschalk Guttormsen Torsnes

Gedaliah Ben Yohanan
4/7/2013 at 5:36 PM

Ja, det er Gotchalch=Gotskalk Guttormsen. Men det forandrer ikke . Min Gotskalk er indtakt og fører mine veje hen. Aukland foreksempel går videre til Sverige. Jonkøbing og Goteborg hvor jeg kommer i holt med Bernadottarna. Har forklaret det før og gør det ikke her igen. Men er noget med " Lambafolket " på Færøerne der fører videre til Herzog i Tyskland Friedrich Herzog en Tysk Hertog og konen Maria von Dannenberg - og et Jødisk efternavn hvor mine begge Forældre er indvolverede dobbelt med Herzog og Goldsmit , Goldschmidt og Hirsch og andre Jødiske efternavne som Schellekens, Jona den ældre og Chaim Herzog ældre. IL. O.S.V.

11/28/2021 at 8:13 PM

Jeg har lagt til mer beskrivelse og flere referanser. Selv om kildene ikke er helt sikre, er det en forholdsvis god indikasjon på Gunnbjørns opphav.

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion