Peter Gudleikson Eide - Hvem er far til Øystein (Augustus) Vereide?

Started by Harald Hagenes on Wednesday, June 26, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts
6/26/2013 at 2:36 AM

Slektstreet til Peter Gudleiksson (1260 - 1301) viser at han og Katarina (Gro), Abbedisse (1270 - 1306) er foreldre til Øystein (Augustus) Vereide (ca. 1305 - 1386). Det viser at Øystein er født ca. 4 år etter at "faren" døde.

Slektstreet til Katarina viser og at ho var partner til Håkon V Magnusson (1270 - 1326). Det er mest sannsyleg at Håkon V Magnusson er far til Øystein ?

Katarima sin andre son, Endride Petersson (1270 - 1326) .Hher er fødselsdata i alle fall feil. Same fødselsår som mor si, Katarina.

Private User
6/27/2013 at 10:57 PM

det er så fint at noen følger med.

6/29/2013 at 2:28 PM

Asgaut Steinnes nevner at Peter er nevnt i live i et brev fra 1308.

Mor til Agnes, ei datter Sigurd Lodinson, fikk Agnes med daværende hertug Haakon rundt 1290. Haakon ble konge i 1299 og det ble ordnet at han skulle gifte seg med Euphemia samme år. Da passet det ikke å ha datteren Agnes og hennes mor til stede lenger. Det ble ordnet slik at mor til Agnes kunne få gifte seg med ridderen Peter Gudleikson på Eide og hun bosatte seg på Vereide som hun trolig kom i fra og hadde odelsrett til.

Sammen får mor til Agnes og Peter sønnen Øystein rundt 1305 som er født på Vereide, vokste opp der, tok over gården som voksen og døde der en gang mellom 1386-1392. Så Haakon V Magnusson er ikke far til Øystein, men han er derimot far til Øystein sin halvsøster, Agnes.

Eindride sine foreldre er også Peter og Agnes sin mor, hvilket betyr at Eindride er født etter 1299. Siden Øystein arver Vereide, er trolig Eindride en yngre bror.

6/30/2013 at 3:48 AM

Veldig bra oppsummert Remi ;)

Steinnes skriver om mor til Agnes Håkonsdatter:
"Herr Havtore Jonsson ble gift med kong Håkon 5.s uektefødte datter Agnes Håkonsdotter. Agnes var, slik tidligere riksarkivar Asgaut Steinnes argumenterer for, en datterdatter av Baugerd Steinarsdotter i ekteskap med herr Sigurd Lodinsson av Vereide-ætten. Se artikkelen Ein våpenskjold og eit ætteproblem, Norsk slektshistorisk tidsskrift XXIII (1971), s. 1-41, særlig s. 36-40. Agnes' mor, født ca 1270, er fortsatt ukjent ved navn.

'''Kilde:''' http://www.vigerust.net/tore/adel/rose.html

Tore Nygaard skriver på sine sider:
"Man vet ikke sikkert hvem som var mor til Agnes Håkonsdatter. Det er imidlertid trolig at den var den Gro eller Groa som var abbedisse i Nonnesæter Kloster i Oslo. Uten å kunne føre bevis har det blitt ført frem at hun kan være av Bolt-slekten eller en datter på Rein. Gro's mor het antagelig Gunnhild, dette fremgår av et utdrag i «Regesta Norvegica», Bind III 1301-1319, nr. 20: Kong Håkons 2. regjeringsår [10.08.1300 - 09.08.1301]. «Stadfestelsesbrev fra kong Håkon [V] for Groa abbedisse og hennes søstre (sødschinde) i Nonneseter kloster på Hokset som de fikk fra Groas mor Gunnhild». "

Er noe usikker på kilden til navnet Katarina, hvis det var abbedissen som var moren het hun Gro. Men det passer vel ikke sammen med at hun skulle ha blitt både giftet bort og bosatt på Vereide? Denne siste personen passer vel egentlig bedre med den Steinnes nevner. Disse kan ikke være de samme da Gros mor heter Gunhild og den Steinnes nevner var datter av Baugerd Steinarsdatter.

6/30/2013 at 12:36 PM

Etter å ha lest innleggene til Remi Pedersen og David Widerberg Hovden, har jeg fått en forklaring på hva som er årsaken til min forvirring når det gjelder slektsforholdet i Peter Gudleikson's familie. Feil fødselsdata for flere av familiemedlemene i Geni slektstre har bidradd til min forvirring.

Slik som jeg forstår det nå, er problemet ikke hvem som er Øystein (Augustinus) Vereide sin far, men hvem som er hans mor. Jeg forstår at det er vanskelig å finne endelig svar.
Som amatør kan jeg si at min forvirring er nå kommet opp på et høyere plan.

7/3/2013 at 1:12 AM

Etter at Remi Pedersen rettet Peter Gudleikson sitt slektstre med nn Vereide som mor til Øystein (Augustinus) og Eindride, ser det for meg ut som at "brikkene" har falt på plass.

Men hva hadde Abbdissen på Vereide å gjøtre? Var hun ikke sjef på Nonneseter kloster?

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion