Mari Olsdotter Sunde Tonning (Mindresunde) - Mari Olsdatter gift med Ola/Ole Nilssen Tonning

Started by Remi Trygve Pedersen on Tuesday, March 31, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 16 posts

Jeg er på jakt etter anene til denne Mari Olsdatter.

Jacob Aaland påstår i sin bok om Nordfjord fra 1932: II Dei einskilde bygder; 3. Innvik - Stryn, side 88: http://www.nb.no/nbsok/nb/ee2753c649e083abc8110b94753d9f3e?index=2#333 at Ola Nilsson er gift med Mari Olsd. Sunde, død i 1787, og ja det er skifte etter Marie Olsdatter Øfre Tonning den 26te September 1787, med "igienlevende Mand Ole Nielsen Øfre Tonning, saa og deris sammenavlede 5 Døttre og sande Arvinger, nafnlige: Ældste Datter Elle Olsdatter, gift med Mathis Andersen Lunde; anden Datter Karie Olsdatter, gift med Ole Larsen Moursetter; Tredie Datter Johanne Olsdatter, gift med Jacob Arnesen Indre Bøe; Fierde Datter, gift med Abel Garbrandsen og boende paa Gaarden Aasem; sampt yngste Datter Ingeborg Olsdatter gift med Jørgen Olsen Furre."

De to eldste døtrene heter Elle og Karie i mors skifte, hvilket kan indikere at Mari sin ektemanns mor heter Elle (Eli) og Mari sin mor heter Karie (Kari), men å kalle det bevis vil jeg ikke.

Jeg har ikke klart å finne skifter etter de mulige foreldrene til Mari Olsdatter på Mindresunde, og har derfor bare Jacob Aalands påstand om at hun er en datter av Ola Pedersen MIndresunde og hans påståtte hustru Kari Jørgensdatter Bolstad. Og for å være helt ærlig, bygdebøker skrevet i mellomkrigstiden er noe jeg stoler ekstremt lite på, og trenger derfor bedre kilder.

Profiladministratorer: Cecilie Nygård Private User Werner Løwensprung Private User og Jan Inge Førde har dere noen mer primære kilder enn ei bygdebok fra 1932 på disse opplysningene. Jeg går ut fra at Jacob Aaland har funnet ut at Mari Olsdatter kommer fra Sunde siden han skriver det i bygdeboken, men den opplysningen ønsker jeg å få verifisert helst fra primære kilder.

Dersom ikke slike kilder kan oppdrives, og Jacob Aalands bygdebok er den eneste kilden vi har til Mari Olsdatter sitt opphav, så vil jeg slette linken til hennes aner, da den er å anse som spekulativ.

I håp om ikke å bli avbrutt for n'te gang når jeg prøver å skrive ett svar til deg prøver jeg igjen.

Dette er min manns anetre. Det er utarbeidet av Kristen Askeland, bosatt på Leikanger (onkel til Flo-brødrene Jostein og Tor Andre m.fl.) Jeg vet at han har brukt både statsarkivet i Bergen, men og svært mye Sogn og Fjordane Fylkesarkiv. Han laget ett slektshefte over forfedrene til 8 tidlig farløse søstre og disse søstrene sine etterkommere frem til slektstevne i 1988. Heftet innhold ingen kilder (det hadde han ikke tid til sikkert) for heftet innholder mer enn 700 navn og er maskinskrevet og stensilert opp i mange hundre eksemplar av han selv til stevnet. Jeg vet vi var nærmere 500 på stevnet og at det dengang var 800 etterkommere. Alle er i heftet er faktisk ikke ført inn på GENI enda.

Jeg la inn i 2008/9 kilde Jakob Åland sin bygdebok for Innvik for du ønsket en kilde men der er flere kilder å bruke hvor slekten er nevnt, Faktisk hele Nordfjorden i Ålands bygdebøker (som er holdt for å være gode bygdebøker. Så vidt jeg husker så står det og kildeliste bak i boka. De er og nevnt i bygdeboka for Gloppen av Per Sandal etter det jeg husker og i Mads Andersen Rye sin slektsbok (ingen av min importerte ged.com. innholder kilder opprinnelig og jeg får liten tid til å legge inn det jeg har funnet . I tillegg har jeg mistet en del ved at 2 av mine maskiner har totalhavarert og går ikke å gjennopprette. Jeg klarer ikke å holde hodet over vannet med flettinger og sabotasjer fra andre brukere på GENI hele tiden. Jeg har hatt det problemmet i 7 år Anette Boye Gullager har kun holdt på med de danske sabotørene i vell 3 måneder og holder på å bli sprø.) Nok om det.

Der er som sagt flere kilder å lete i. For det første- dersom det er riktig sammensetning treet så bør en kunne finne kilde gjennom skifte ved at morfaren ble fradømt gården på Flo (Hornindal) og flytter til Bolstad. Dersom Mor til Karin dør før faren så vil det gå frem hva Karin skal ha i arv. Jørgen Bolstad fra Flo ble fradømt gården og dør etter kona. De flyttet til Jørgenbruket på Bolstad. Søster til Karin Helga giftet seg med Ole Salveson Bolstad som blir drept i 1726 på Hjelle av Ole Lasseson Hjelle. Det er ikke jeg som har koblet disse sammen med Datter til Karin. Mor til Helga og Karin vet vi ikke dødsår på. Dør hun før Jørgen som dør i 1730 skal det i morens skifte gå frem som er hennes døtre siden det kun er halve eiet til Jorgen som staten tar. Det skal og gå frem om det holdes skifte etter Jørgen Bolstad. Der er sikkert og holdt skifte etter Ole Salvesen i allefall rettsak.
Det naturlige da er at det er svoger til Helga som er hennes Verge. Er de bosatt på Øvre Mindresunde så er det 99 % sikkert at det er far til Karin.

Tonning, Bolstad og Flo hørte dengang til Hornindal Kommune og slik framkomligheten var den gang så er ikke Innvik eller Stryn der det er lettest for disse å nå kirken. Det er Eid. Datter til Karin er Ole Nielsen Tonning og etter det jeg fant på Fylkesarkivet må han være fra Davik siden eneste Niels Tonning på den tiden er Niels Pedersen Grill Tonning i Davik. Tonningslekten har bodd både på Bryggja, Dombestein og Rugsund i Davik Kommune så en må lete i både Eid Davik og Ålfoten kirkeregister. Jørgen Olsen Furre er bosatt på Selje på Stadtllandet og er nevnt i Gloppen Bygdebok både den gamle og den nye. De kan og begge ha vært tjenestefolk i Gloppen og at en kan finne de igjen i Vereide eller Gamle gGimmestad Kirke. Deler av Hornindal og Stryn hørte inn under Gloppen som for eksempel Heggdal og Blakset, Sølvber.

Men de som har lagt til kilde på de andre familiemedlemmene har brukt stamtavlen til

Lensmann Rasmus Rasmussen Kirkhorn, har utarbeidet en slektstavle som står som kilde på Jørgen Bolstad. Det er ikke jeg som har lagt inn: Der står:

Jfr. Slektstavle over Nedre-Flo. Utarbeidet og samlet av lensmann R. R. Kirkhorn.
Jørgen bodde på Johan Rasmussens Bolstad bruk. Hans barn er Helge Jørgensdatter, som var gift med Olla Salvesen Bolstad. Han ble skutt på åkeren på Bolstad av Ole Lassesen Hjelle, i Stryn, i 1726. Siden ble hun gift med Hugleik Østensen Bolstad.
Annen kilde Bergesen og Stensen Vigde i Eid på Rasmus Rasmussen Kirkhorn gm Anne Olsdtr Hammerstad. I databasen sto det Hoversta d?, par nr. 389. Min ref. er "Hornindal Nordfjord Ættelister for kvar gard i bygda" 1989 side 259. Lensmannen Rasmus Rasmussen Kirkhor lever fra 1765 til 1845 Han har altså utarbeidet en slektstavle som er nevnt som kilde hos personene lagt inn rundt Karin Jørgendatter. (han er forresten utsending til Eidsvoll i 1814) og lever når Når Karin enda er i live.

Tore Kvien har henvisning til kiler i hele denne delen av slektssiden sin som har mye forgreninger til Bremanger akkurat fra Kirkhorn (oppdaget forresten noen det hadde stoppet opp for for meg akkurat no) http://kvien.net/aner/a1.htm

Dessuten er det noe som hetter Magiske formular frå Hornindal

ojs.novus.no/index.php/MOM/article/view/543/523

Hjelper dette? 

Mari Olsdotter Sunde Tonning is Ulf Ingvar Göte Martinsson's 9th cousin 15 times removed!

http://www.geni.com/path/Ulf-Martinsson+is+related+to+Mari-Sunde-To...

I ledet ovan återfinns
Helga Haakonsdatter Nedrefloe (Flo)
Född: cirka 1540

samt hennes son
Lasse Andersson Flo
Född: cirka 1600

Hon är angivet att ha varit omkring 60 år??? när sonen Lasse föds,
kanske kan det justeras lite? Det är inte omöjligt, men sannolikt mindre än 1 / 100 miljoner kvinnor som föder barn vid den åldern.

I Innviks kirkebøker har jeg funnet Kari Jørgensdatter Sunde begravet )side 306) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=230&uid=168729&u...
19 mai 1765, 78 aar gammel i Nedstryn.

Begravelsen til Ole Pedersson Mindre Sunde fant jeg også i samme kirkebok, på side 299, 7 april 1754 70 år gammel, i Nedstryn.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&uid=ny&...

Datene stemmer også bra med denne internettsiden:

http://www.erikgjerdrum.no/slekt/getperson.php?personID=I4644&t...

85] Forskningsarbeid av Arne-Kenneth Husebø.

Kjenner noen av dere til denne Arne-Kenneth Husebø ?

Jeg antar det er denne personen: http://home.lyse.net/akhuseb/index.html

Da har jeg sendt en mail til Arne-Kenneth Husebø, så får vi se hva han svarer.

Her er en av slekta som kanskje vet noe om slekta og hvor en kan finne andre kilder som for eksempel slektstavla til Rasmus Rasmussen Kirkhorn. Siden skifteprotokoller for denne perioden mangler må en sikkert nøye seg med datidens førstehåndskunnskap om sin slekt. Ola Raftevold

Jeg har ikke noen flere kilder, men dette er min fars morslinje, så jeg har mtDNA på denne linjen. :)

Jeg vil få min MtDNA i slutten av april med slektskap til Ola Nilsson Tonning med felles stamfar Oluf Hopland. Jeg skal se om en av mine sønner er villig til å ta en full screen. De vil og få en linje gjennom Peder Olsen Mindresunde via sin far -altså 2 sidig slektskap til Oluf Hopland. Den gjennom Mindresunde er farens morslinje.

I tillegg så vil de få en direkte kort farslinje til Oluf Hopland som er deres farfars 7th great grandfather. Tror der og skal være ett par forbindelser til i rette linjer gjennom min mor.

Mari Olsdatter er min 4. tippoldemor, men linjen er ikke samme kjønn hele tiden, den er nemlig meg-mor-far-far-mor-far-mor-Mari. Så det hjelper ikke meg så veldig med hverken mt- eller y-DNA. Min linje går via datteren Ingeborg, gift med Jørgen Olsen Fure.

Men om jeg får en av mine gutter til å ta test så vil de ha linjer gjennom, Vik, Botolf Kirkhorn, Marie Olsdatter Mindresunde på både far og mors på farens side og gjennom min mor morslinje og jeg mener der er flere som har tatt DNA tester i disse slektene utenom Anett Ytre--Eide. Etter det jeg husker skal der og være Weltzien som har testet seg. Jeg kan spørre Peter LaVern Raasch om han kan få noen kvinner i rett linje i sin linje til å teste seg. Men om jeg forstod han rett så ville svar på mine x-cromosoner gi ett mer fullkomment bilde for forgreningene i Weltzien. Og Weltzien i NOrdfjord har forbindelser til Mindre-Sunde.

Men jeg forstår ikke helt dette med DNA tester og linjer. Jeg har kun tatt test for jeg ble anmodet om det på family finder gratis,, og i år fikk jeg ett rimlig tilbud med anmodning om å teste MtDNA og det gjorde jeg men har altså ikke fått svarene ennå.

du imponerer med arbeidet ditt Cecilie. eg har ikkje møtt eitt menneske som har slik hug og iver i slektsarbeid. du tek mest pusten frå meg!:))
mine kjelder er Ålandsbøker for Nordfjord og seinare reviderte bygdebok for Hornindal. Paul Tomasgård i Hornindal kan vere kjelde, om det er tvilstilfeller. Han fekk nyss Kongens sølv for sitt kulturarbeid..

lykke til

Jacob Aaland sine bøker er fra 1909-1943 og som kilder til genealogisk informasjon er de dessverre nokså ubrukelige. De nevner lite om barn av personene på gårdene utenom de barna som tok over bruket, alle de andre barna i familiene står det ingenting om.

Kildebruken er vanskelig å finne ut av. Skifteprotokollene for Nordfjord har store lakuner på 1700-tallet, noe som gjør det ennå vanskeligere å finne ut hvor Aaland har funnet informasjonen sin. F.eks. skriver han om den mulige moren til Mari, Kari Jørgensdatter, at hun eide 3 mark i gården Sunddal, men hvor kommer denne opplysningen fra. Det finnes ikke skifte etter ektemannen Ola Pedersen Mindresunde i 1754 og det finnes heller ikke skifte etter Kari Jørgensdatter i 1765. Å finne kildene til slike opplysninger kan gi oss uvurderlige primære opplysninger som Aaland ikke har nevnt i bøkene sine.

All hjelp til å finne disse primære kildene for å få bekreftet hvem som er Mari sine foreldre er svært ønskelig, siden Aaland sine bøker om Innvik-Stryn er for dårlige til å bruke som hovedkilde for slektsopplysninger.

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion