Ørjan Gregusson (Gregussøn) - Ørjan Gregusson - opprydning i profilen

Started by Hans Egil Hansen on Friday, June 19, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 1-30 of 47 posts
6/19/2015 at 1:17 AM

Hei

Denne saken er vanskelig.

Jeg har ryddet i denne profilen idag. Det lå en mengde "forfedre" på denne - disse har jeg slettet. Hardt og brutalt. Det er veldig lite av dette som kan dokumenteres og det blir da feil å lage slektstrær som er basert på gjetninger og oppspinn. Vi må ha dokumentasjon og det er i mange tilfeller veldig vanskelig.

Jeg har videre stengt profilen for endring. Det er vanlig å gjøre på profiler med veldig mange administratorer - håper folk har forståelse for dette.

Vil noen ta på seg å redigere teksten som står i "om" feltet på denne profilen? Her kan man godt ta med diverse teorier. Det blir mye mer ryddig.

Jeg vet at Ørjan Gregusson er viktig for mange og mange er stolte av å være i slekt med ham, men jeg håper flest mulig har forståelse for at vi må holde oss til dokumenterte fakta. Teoriene er viktige å skrive opp og det mener jeg vi fint kan gjøre i beskrivelsen.

Er det noen som har sett noe dokumentasjon på konen til Ørjan? Eller er det bare teorier det også? Det ligger også inne ett giftemål på ham, men uten kilde.

6/19/2015 at 3:57 PM

Kansje Du Sletter Gud Og Jesus, Adam Og Eva Også Med Det Samme... :)

Synes Kansje Det Hadde Vært På Sin Plass Med En Debatt Rundt Dette Før EN Person Går Til Det Drastiske Skritt Å Slette Profiler Andre Har Opprettet..
Er Jeg Alene Om Å Mene Det.?

6/19/2015 at 4:22 PM

Å dokumentere ting - som du sier - var vanskelig for noen hundre år siden. Det meste var basert på det som ble fortalt - fra munn til munn...fra far til sønn...fra mor til datter... osv.
(Jeg har mange ting i mitt hode som aldri har blitt...eller noen gang skal dokumenteres for almenheten eller offentligheten på noen som helst måte - men, som er så sant så sant.....og absolutt ikke hverken oppspinn eller gjetninger)
Etterhvert kan det bli mange som ikke kan dokumentere sin kjødelige far...mor....engang....men de skal vel like fullt få lov å leve i sin tro og forvissning....lage sitt slektstre...og slippe å måtte DOKUMENTERE ..... NB! Den som står oppført i kirkeboken som far...f.eks....trenger ikke være den kjødelige far.....heller...
Jeg synes vi skal behandle våre forfedre og deres utsagn med respekt!

Endog i dag kan det muntlige være like gjeldende som bevis....som det skriftlige.
Det sier loven i mange tilfeller

Og kalle sagn/utsagn for "bare" teorier, oppspinn og gjetninger er vel å gi seg ut for å være litt vel mye herre over herre......og kan du dokumentere at det bare er oppspinn og gjetninger??? Og - kan man - i et hvert tilfelle dokumentere at kilden er 100 % riktig?

Jaja..det var nå bare noen enkle betraktninger fra min side da...

Etter dette vil jeg ikke legge mye arbeide i å legge inn slektsdata på dette nettstedet iallfall!

6/20/2015 at 3:07 AM

@Hans Egil Hansen
Jeg Foreslår At Du Tilbakefører De Profilene Du Har Slettet I Andre Sitt Navn.
Så Får Man Heller Ta Diskusjonen Derfra Om Hva Som Skal Stå..
Du Har Selv Massevis Av Profiler På Geni Som Ikke Er Dokumentert, Hva Med Disse..?
Det ER Mulig Å Skrive I Profilen At Foreldre Er Usikre - Tvilsomme.
Men Nå Er Alt Av Tekst Og Teorier Fjernet..

Jeg Synes Dette Er Utidig, Og Frykter Andre Av Mine Og Andres Forfedre Blir Slettet Av En Kurator, Fordi Opplysningene Ikke Er Dokumentert..
Er Det Virkelig Ingen Andre Som Har innspill På Denne Saken.?
Synes Dette Er Uakseptabelt, Og Vurderer Det Samme Som Torill Stork -
Skjønner Nå At Våre Innlagte Opplysninger IKKE ER TRYGG Her På Geni,
Dokumentert Eller Ikke..

6/20/2015 at 3:37 AM

Slektsforskning er forskning og ubeviste teorier har ingenting i et offentlig slektstre å gjøre, i hvertfall ikke som lenker mellom personene. Slike teorier hører hjemme i biografien og diskusjoner.

Torill, som slektsforsker er jeg dypt uenig med deg. Dersom det ikke finner kilder, altså skriftlige kilder, helst primære, eller muntlige kilder der den som sier det har vært til stede selv ved hendelsen (primær muntlig kilde) eller har fått det fortalt av en som var til stede ved hendelsen (sekundær muntlig kilde), så er ikke opplysningen å anse som noe annet enn en teori, og hører dermed hjemme i biografier og diskusjoner, og ikke i hendelsesfelt eller som lenker mellom personer. Dersom det ikke finnes bevis for at noen er foreldre til et barn, så skal ikke barnet lenkes til disse foreldrene, men teorien kan nevnes i både barnets og foreldrenes biografier.

Du har sikkert mye sant i hodet ditt, men den dagen du dør og du ikke har fortalt disse sannhetene til noen, så forsvinner disse sannhetene dine, og kan ikke bevises uten at de er skrevet ned noe sted. Ergo blir det bare teorier.

Når det gjelder hvem som er sin kjødelige far, så gjelder "pater est" i den vestlige verden, dvs. den mor er gift med blir automatisk far til barnet inntil det motsatte er bevist. Dersom mor ikke er gift, og nekter å opplyse om hvem som er far til barnet, så vil ikke det barnet finne ut av hvem som er far uten at det utføres en DNA-test av både barn og potensiell far, teorier om hvem som er far til barnet før slik test er utført har ingenting i et slektstre å gjøre utenom som en mulighet som kan nevnes i biografien og diskusjoner.

Torill, dersom treet ditt her på Geni inneholder mange gjetninger og ubeviste teorier, så ødelegger du treet til alle andre som er koblet til disse personene fordi de vil kanskje ikke ha gjetninger i treet sitt, men kun det som er basert på gode kilder. Vi genealoger arbeider veldig for å få trærne våre på Geni til å bli så korrekte som mulig i henhold til hva kildene som finnes sier, ubeviste muntlige teorier fra middelalderen hører derfor ikke hjemme innenfor seriøs slektsforskning.

Elna, Hans Egil har neppe slettet profilene, han har bare slettet linkene mellom dem siden de ikke kan dokumenteres, hvilket er korrekt av han å gjøre. De kan evt. kobles sammen igjen dersom det dukker opp holdbar dokumentasjon på hvem som er Ørjan sine korrekte foreldre. Inntil det skjer, så kan antatte forelde nevnes som en mulig teori i Ørjan sin biografi.

Til dere som absolutt ønsker ubeviste teorier som lenker i deres slektstre, anbefaler jeg at dere bruker et eget slektsforskningsprogram som ligger privat på deres egen datamaskin, da kan dere gjøre hva dere vil, uten at det går ut over andre sine slektstrær. Jeg ønsker f.eks. ikke ubeviste teorier i slektstreet som jeg er en del av i det hele tatt. Dersom det ikke kan bevises at noen er foreldre til et barn, så skal treet stoppe ved dette barnet, dermed får vi et korrekt og bevistbart slektstre.

Vær så snill, ikke legg til opplysninger i vårt felles tre som det ikke finnes kilder for. Jeg sier ikke at kildene må legges til i treet her på Geni, men dersom noen spør deg hva som er kilden til den og den opplysningen på den og den personen, så må dere klare å svare, så får vi heller ta en diskusjon om holdbarheten av kilden dere/vi har brukt.

6/20/2015 at 5:03 AM

Takk for at noen tar seg av opprydding og får slektstreet korrekt! Problemet vil oppstå igjen den dagen noen legger inn sitt forslag til forfedre og "noen" slår sammen profilene. Hadde gjerne sett at "noen" tenkte seg om før profiler ble slått sammen. Jeg syntes det hørtes fornuftig ut å stenge enkelte profiler. Takk.

6/20/2015 at 6:27 AM

Jeg Mener Fremdeles At Det IKKE Er Korrekt Oppførsel Å Slette Andres Profiler Før Man Han Varslet, Eventuelt Kjørt En Debatt På Profilsiden..

Har Selv Gått I Den Fella Etpar Ganger, Og Fått Pepper Fra Både Remi Og Bjørn For Det. Kurator Eller Ikke, Korrekt Eller Ikke,
Synes Man Bør Forsøke Å Varsle Andre Adm. FØR Man Sletter Profiler.. Takk

6/20/2015 at 12:09 PM

Remi T.P.: NEI! Treet mitt inneholder ingen gjetninger eller såkalte ubeviste teorier. Jeg snakker generelt, - for meg selv og for andre som evt. har lagt ut slektsdata som de ikke har noen dokumentasjon for. og som ANDRE såkalte kuratorer ved sin makt tillater seg å slette, uten at de kan motbevise noe.

Og - Remi T.P.: Jeg har sannheter i mitt hode som jeg sa at jeg ikke ville dele med almenheten/offentligheten som like fullt er så sann så sann. OG kan være Ting jeg forteller til mine etterkommere, på samme måte som det skjedde i forgagne tider...fra generasjon til generasjon.....UTEN noen form for skriftlig dokumentasjon....
Du skjønte visst ikke poenget mitt:.....
Beklager om jeg ikke uttrykte meg tydelig nok.

Dette beviser bare - igjen - at det skriftlige ...slik det blir tolket...og gjenfortalt i skriftlig form ..ikke trenger å være selve sannheten.

Men, nok om det.......

Jeg synes bare at vi skal behandle våre forfedre og deres utsagn med respekt!

Det enkelte her kaller gjetninger og teorier kan faktisk være selve SANNHETEN - og det såkalte "beviste"...så som kirkeboken f.eks. ...en skjult løgn.....

....men det er kanskje en annen sak.........hehe...

NB! Jeg skjønner godt at dette nettstedet kun skal basere seg på "sikre" kilder.

Jeg har lagt inn min mor og min far her i slektstreet...ikke så veldig mange andre....Jeg har ikke dokumentert at de er mine foreldre.....og kommer heller ikke til å gjøre det. Likevel er det den kjente sannhet pr. dags dato iallefall.

Om noen kuratorer har interesse av å slette dem fordi det mangler dokumentasjon for det...ja, så versego...

Det var alt fra meg!
Takk!

6/21/2015 at 1:34 AM

Foreløpig ser jeg ingen grunn til å legge tilbake profilene. Ingen av profilene kan dokumenteres på noen måte.

Private User
6/21/2015 at 8:40 AM

Hei
Ørjan gregusson er også min slekt. Hvis ikke profilene er sanne bør det opprette sannhet om Ørjans familie. Ny profiler. Men sammenslåing så er det for gjordt å trå feil. Gjette og tror at det er samme person.
Men må si stor takk til de som tar på seg jobben å rydde opp!
Stjerne i boka hos meg. 🌟 mvh Lisa Svendsen

6/23/2015 at 12:04 PM

Ad.Ørjan Gregusson. Min mormor fortalte meg da jeg var barn at hun stammet fra Ørjan G., at han stammet fra Jemtland og var ættestor. Dette hadde hun blitt fortalt av sine foreldre og hun ville sikkert bringe det videre til sine etterkommere. Jeg tror det hun fortalte meg sjøl om det ikke står skrevet ned noen plass.

6/23/2015 at 12:35 PM

Jeg har direkte farslinje til Ørjan fra min farfars farmor. Har også fått hørt fra både farfar og søsken av mine oldeforeldre som har fortelt meg om Ørjan. Pluss at jeg bor 5 min unna gården Bjellånes der hans barnebarn Michel Olsen Bjellånes levde. Han som eier gården nå er søskenbarne til min oldefar på nestn 100 år. Og jeg er sikker på at det finnes noe slags form dokumenter, brev eller gamle papirer som han er nevnt i på denne gården.

6/24/2015 at 5:33 AM

NB Ørjan Gregusson slettes ikke. Det finnes dokumentasjon på at han har levd.
Det finnes flere slike "historier" om slekt på Helgeland - mange av de er beviselig oppspinn. Vi kan gjerne skrive om historiene og teoriene i profilene, men vi bør ikke legge inn profiler som det er tvil om har eksistert. Nå er det noen som har lagt inn både Gud, Jesus, Donald Duck osv, men det er utenfor mitt område. Jeg jobber med norske profiler.

Jeg hadde håpt noen skulle ta på seg jobben å renskrive "Om meg" på Ørjan Gregusson.

6/24/2015 at 5:48 AM

@Hans Egil Hansen.
Det Er INGEN ANDRE Enn Du Som Nå Har Adgang Til Å Renskrive Opplysningene Som Er Gitt I Ørjan Sin Profil,
Så Du Får Bare Sette I Gang.. :) Jeg Har Forsøkt Å Renskrive,
Men Får Ikke Aksept..

6/24/2015 at 6:29 AM

Bare kopier ut teksten og send den til meg så skal jeg legge den inn. Ikke noe problem.

6/24/2015 at 8:20 AM

Men jeg er enig i at det burde legges til kilder, det var jo bare rot med forfedrene til Ørjan.

6/24/2015 at 11:56 AM

Skal vi starte en ny diskusjon hvor vi jobber konstruktivt med "Om meg" teksten.

Folk kan være så sinte de vil, men det var bare rot. Mulig jeg er vanskelig, men jeg kan absolutt snakkes til og jeg er førstemann til å legge meg flat og legge tilbake profiler hvis noen logisk argumenterer for noen forfrede, men da må vi ha skriftlige kilder. Muntlige legger vi til i "om meg"

6/24/2015 at 12:52 PM

Hans Egil Hansen.
De Som Er Sinte, Er Vel Mest Sint Fordi Du IKKE Startet Debatten FØR Du Kuttet Forbindelsen Til Forfedre - Inkludert Meg Selv.
Synes Det Er Vanlig Høflighet Å Vise Såpass Respekt For Dem Som Er Administrator..
Det Er INGEN Som Har Monopol På Sannheten, Og Vi Ønsker Alle At Alt Skal Være Riktig, Men Det Går Altså An Å Starte En Debatt Om Slike Ting FØR MAN Gjør Noe. Dette Er Nå Min Mening.

Vi Betaler Tross Alt For Å Bruke Geni - Og Jeg Synes Vi Fortjener Den Respekten. Jeg Har Som Sagt Selv Gjort Denne Feilen Etpar Ganger,
Og Har Da Fått Pepper For MINE Feil.. Som Det Heter, Rett Skal Være Rett..

6/24/2015 at 1:50 PM

Jeg er fremdeles enig med Hans Egil Hansen. Vi er veldig mange rundt om i landet som ikke har noe "personlig" forhold til Ørjan Gregusson og da vil i alle fall jeg at profilen skal være så korrekt som mulig. Selv har jeg "mistet" en mengde opplysninger etter at "noen" har slått sammen i uvett, dette er noe av ulempen med "Geni". Jeg har lært - og lært GRUNDIG - at her på "Geni" må man pent finne seg i at andre og ukjente personer griper inn i treet. Noen ganger er det bra og andre ganger er det ikke så bra, men utgangspunktet må være at treet er KORREKT. Private teorier og private historier er med på å fargelegge en profil, men kan ikke være annet enn teorier og historier. Jeg anbefaler Hans Egil Hansen å heretter redigere profilene uten å starte en diskusjon, ikke alle takler å få redigert våre FELLES aner.

6/24/2015 at 4:21 PM

Ut fra det jeg har skjønt starter man et slektstre her på Geni ved å legge inn noen av sine forfedre. Finner Geni noen av disse i andre slektstre...så får man spørsmål om å sammenslå profilene. Svarer man da JA...ja, så gjør Geni det. Fra det øyeblikket har man akseptert de registreringene som er gjort i det slektstreet hvor den sammenslåtte profilen befinner seg.

Ut fra dette mener jeg at det er helt på trynet å gi seg ut for å være konge på haugen og starte opprydding i registreringer andre har gjort.
Dette er helt uakseptabelt.

Jeg vil tro at de som står bak programmeringen av programmet nettopp har basert det på at det skal være fritt opp til enhver å registrere inn det den enkelte sitter på av opplysninger.
OG - de har også lagt inn muligheten for å finne andre forfedre/slektninger med tilsvarende opplysninger i andre trær,- nettopp for å kunne utvide treet....lenke det videre.

Hvis det skal være en KONGE på haugen, så bør det være de som står bak oppbyggingen av Geni.

OG - skal det være slik at opplysninger om personer som legges inn her på Geni må være dokumentert, - ja, så må Geni "ombygges" slik at Kongen på haugen MÅ GODKJENNE den enkelte profil,- (en helt umulig jobb vil jeg anta).

Med andre ord:
Så lenge Geni fungerer slik den gjør, så har enhver rett til å legge inn de opplysninger den enkelte sitter på i sitt eget slektstre. Noen betaler også for det.
Når man så sammenkobler profiler så godkjenner man også det man sammenkobler med.

Jeg tenker slik....at hvis jeg finner noe i det treet , hvor den jeg sammenslår med befinner seg, som ikke jeg helt skjønner..ikke er enig i...eller som jeg vet ikke stemmer.....ja, så henvender jeg meg til admin med et spørsmål.
Det må være alminnelig folkeskikk å utvise såpass respekt for andre mennesker.

Vil Hans Egil Hansen og eventuelle andre redigere, ja, så får han/de gjøre det i SITT EGET TRE, og ikke i andres. Enhver har mulighet til å legge inn opplysninger fra andres trær i sitt eget...MANUELT...og gjøre det til et privat tre.

Makan!

6/24/2015 at 5:20 PM

Torill Stork

" Fra det øyeblikket har man akseptert de registreringene som er gjort i det slektstreet hvor den sammenslåtte profilen befinner seg." Det er feil, det er fullt mulig å redigere data også etter at dine profiler har blitt slått sammen med andre sine profiler. Etter en sammenslåing forutsetter vi faktisk at dataene blir korrigert til det som er mest korrekt.

"Ut fra dette mener jeg at det er helt på trynet å gi seg ut for å være konge på haugen og starte opprydding i registreringer andre har gjort.
Dette er helt uakseptabelt." Dine forutsetninger er feil. Ingen er konge på haugen her, men vi går ut i fra hva kildene sier.

"Jeg vil tro at de som står bak programmeringen av programmet nettopp har basert det på at det skal være fritt opp til enhver å registrere inn det den enkelte sitter på av opplysninger.
OG - de har også lagt inn muligheten for å finne andre forfedre/slektninger med tilsvarende opplysninger i andre trær,- nettopp for å kunne utvide treet....lenke det videre." Det er fritt opp til enhver å registrere det en sitter på av opplysninger, men dersom det er flere administratorer av samme profil forutsettes det at at dersom du skal endre de data som står der, så må du bruke bedre kilder enn det som er brukt tidligere. Og helst primære kilder. Muligheten for å finne andre slektninger er absolutt til til stede, men i motsetning til de fleste slektsforskningsprogram, så skal de slås sammen på Geni, slik at det blir bare 1 profil av hver person og at det dermed oppstår et samarbeid og da blir det ikke ditt tre eller dine data, men vårt tre og våre data.

"Så lenge Geni fungerer slik den gjør, så har enhver rett til å legge inn de opplysninger den enkelte sitter på i sitt eget slektstre. Noen betaler også for det.
Når man så sammenkobler profiler så godkjenner man også det man sammenkobler med." Forutsatt at du er sikker på at dine data er mer korrekt enn de data som som er skrevet i profilen fra før. Dersom jeg finner en begravelsesdato i en kirkebok og ser at noen har skrevet dødsdatoen til samme dato som begravelsesdatoen i kirkeboken, så vil jeg endre dødsdatoen til kun måned og år, siden ingen kan være begravet samme dag som de dør.

"Vil Hans Egil Hansen og eventuelle andre redigere, ja, så får han/de gjøre det i SITT EGET TRE, og ikke i andres. Enhver har mulighet til å legge inn opplysninger fra andres trær i sitt eget...MANUELT...og gjøre det til et privat tre." Uenig med deg. Dersom jeg finner opplysninger fra primære kilder som ikke stemmer med opplysningene på Geni, så vil jeg endre opplysningene til hva de primære kildene sier, og jeg forutsetter at du gjør det samme, så lenge du vet at du bruker primære kilder. Jeg forutsetter også at du gjør dette uten å diskutere med de andre så lenge du er sikker i din sak. Er du derimot i tvil, så bør du starte en diskusjon.

Geni er et samarbeidsprosjekt og det forutsettes at den med de mest primære kildene korrigerer data hentet fra mer sekundære kilder, og det bør gjøres uten mye diskusjon. Legger heller en link eller beskrivelse av hva kilden sier og hvilken kilde det er.

Dersom dette ikke er akseptabelt, så får de som ikke er enig heller bruke MyHeritage som online slektstre der alle kan ha sitt eget private tre, eller gjøre som Torill sier og bruke et slektsforkningsprogram på en egen pc.

6/26/2015 at 1:15 AM

Jeg slettet "Gammeljamten", "Fru Pott", "Jon den gamle", "Gregus" og totalt feilplaserte profiler uten noen som helst annen dokumentasjon en at det allerede er kopiert inn i "Om meg" på Ørjan Gregusson.
Jeg prøvde for to år siden flere ganger å sende melding til alle de som sto som administrator av flere av disse profilene - ingen svar. Enten bruker de ikke lengre Geni eller så tok de seg ikke tid til å svare meg.

Jeg har ryddet de siste 5-6 årene jevnt og trutt rundt disse profilene.

6/26/2015 at 12:31 PM

Leser litt på
http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk/3288

Alle tidligere administratorer har fremdeles fulle redigeringsmuligheter og er medeiere i profilene. Profilene tilhører i fellesskap alle dem som er i slekt med dem, og bør ivaretas i ansvarlig fellessskap....

Husk at du aldri må slette profiler!

jaja...haha...

Er glad jeg har mine slektsdata i behold i eget program på egen pc....og IKKE HAR GITT/OVERLATT mine data til noen kuratorer av Geni

6/27/2015 at 8:57 AM

Helt greit Torill. Du har dine meninger om dette. Hva du gjør på din pc blander ikke vi oss i, men her vil vi ha profiler med dokumentasjon.

6/27/2015 at 6:21 PM

Det står faktisk i "terms of use" (http://www.geni.com/company/terms_of_use): "If, however, you invite other Members to share your family tree on the Service, or agree to merge your family tree with another Member's family tree on the Service (in either case, a "Shared Family Tree"), then you agree that you will not delete Content in the Shared Family Tree except to correct inaccurate or offensive data. Willful destruction of Content in a Shared Family Tree without Geni's written permission is a breach of this Agreement and grounds for termination of your Member account"

Private User
6/28/2015 at 1:24 AM

Det står også at man ikke skal "promotes information that you know is false or misleading", men jeg er enig i at man ikke sletter profiler uten avtale - slettede profiler blir alltid gjenopprettet så det er bedre å heller bare kutte dem løs og la dem flyte sin veg. Ønsker manageren å koble dem inn igjen bør han/hun ha gode argumenter eller heller slette dem selv.

Private User
6/28/2015 at 1:27 AM

Forøvrig har vi som er kuratorer rettigheter langt utover det som står i vilkårene, - det er ett eget sett med vilkår for oss, men siden slettede profiler kan gjenopprettes med det kaos det medfører er sletting teknisk sett ikke en god løsning

6/28/2015 at 2:01 PM

Ørjanslekta, tittelnr. 0076648, forfatter: Per Hellervik (1862-1953) finnes på biblioteket i Mo i Rana. Dette er håndskrevede dokumenter i 3 adskilte deler. Sogneprest Ole Tobias Olsen, f.18.8 1830-1924, også kjent som "Nordlandsbanens far" er av "Ørjanslekta". Jeg siterer ordrett fra Per Hellervik: "I sine studenterdage henvendte O. T. Olsen seg til historikeren P.A. Munch for aa høre om denne mann kunde hjelpe ham med oplysninger om slekten langt tilbake. O.T. Olsen viste at hans tipp-tipp-tipp-oldefar het Gregorius (Gregus) Johnson og bodde i Jemtland omkr. aasr 1600. Han nevner dette for P.A. Munch, der var bekjendt for sin fenomenale hukommelse. Denne begynner saa aa trekke frem navn fra sin hjernekiste: Gregorius-Gregorius Andreson gift m. Cecelia, datter til Haakon den 4de. Bodde paa Staverheim i Nordfjord. Var gift 1242 døde 1247. Hadde en søn og en datter. Efterslekten var knyttet til Jemtland ved giftermaal og forleninger. Gregorius Johnson var en ætling av Staverheimsætten.-Saalangt P.A. Munch ifl. O.T.O.". Per Hellervik har en ganske omfattende oversikt over etterkommerne til Ørjan Gregusson(1625-d. før1701):Ole Ørjansen(1625-1740)fikk 6 barn med sin 1.kone som er ukjent, i sitt 2.ekteskap med Kirsten Fordelsdtr. var det ingen barn. Barn nr.4 Michel Olsen f.1700 g.19.9 1723 med Ane Zachariasdtr.,Ytteren,døpt 14.10 1704. Bodde på Bjellånes fra 1736. Et av mange barn var Peder Michelsen døpt 24.6 1739, han ble gårdbruker på Bjellånes. gift med Birrithe Larsdtr. De hadde flere barn, Ole Pedersen f.26.2 1774, d.23.2 1849 ble far til forannevnte Ole Tobias Olsen. Se Ft. for 1801 Bieldaanes under Ranen.

6/28/2015 at 2:19 PM

Ok, jeg tar råd fra Bjørn. Da gjenoppretter jeg disse: Jon Pott Gregoriuss, Gregus "Gammel Jamten" Jonsson, Dordi Gregusdotter, Ane Jonsdatter, Andrea Pott ? Håkonsdatter ?, Gregus "Gammel Jamten" Jonsson så kutter jeg dem løs fra treet og tar kontakt med administratorene på hver enkelt profil.

Showing 1-30 of 47 posts

Create a free account or login to participate in this discussion