Etter å ha lest debatt-tråden på Arkivverket om Kane-ætten fra 2007 tror jeg vi trenger å rydde opp litt i treet. Det er mye usikkerhetsmomenter angående denne slekta, men det vi kan være sikre på er Nicolaus Gunnarsson Kane og Toralde Gunnarsson Kane, III og deres far var Gunnar II Toraldesson Kane, II
I innlegg 21 i debatten jeg lenket til over, svarer Vigerust på om det er noe hold i en slektslinje som ligner den vi har på Geni (Sigurd Gunnarson ca. 1340 - 1403 Gunnar Toraldeson ca. 1320 - 1414 Toralde 1 Gunnarson ca. 1300 - 1388 Gunnar Toraldeso ca. 1260 - 1343 Toralde Toraldeson ca. 1220 - 1260 Toralde Kane Brandenburg ca. 1200)
"De navnene Kurt Østbye refererer til, er meg ukjente.Men Gunnar Toraldesson Kanes (kjent 1398-1414) far (Toralde Gunnarsson, kjent 1366-69) og *mulige* farfar (Gunnar Toraldesson Hvit) bodde begge i Norge. Siden begge fornavnene Gunnar og Toralde er av norsk opphav, er det ingen grunn til å lete etter tysk opphav til denne slekten. At slekten Kanitz førte samme våpen, som det hevdes, er allikevel noe en bør trekke med seg i den videre forskningen."
Jeg vil forøvrig anbefale alle å lese gjennom hele debatten. At "vår mann" Toralde Smørhatt hører til Kane-slekta avfeies forøvrig. Men med tanke på hvor mye usikkerhetsmoment det er angående denne slekta, og det stort sett bare finnes hypoteser om Gunnar Kanes far og bestefar: Finnes det noen kilder som støtter denne profilen: https://www.geni.com/people/Torald-1-Toraldsson-Kane-på-Berg/600000... Det er altså Gunnar Kanes oldefar, men jeg foreslår at vi fjerner foreldrene fra den profilen og døper den om til Torald NN Kane, siden den er såpass usikker.