Laurens Sveinsson Blix - Blixsläkten och DNA-test

Started by Robin Brandin on Tuesday, October 15, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 7 posts
10/15/2019 at 1:50 PM

Hej!

Jag undrar bara om det är någon mer här som har genomfört ett DNA-test på Familytreedna.com? Jag märkte nämligen att jag delar anor med andra där som angivit de jämtländska släktnamnen Blix, Svensson Blix, Sveinsson Blix, Laurensson samt Sigurdsson (Sjulsson). Jag har hittat några linjer som sträcker sig tillbaka till 1500-talet i bland annat Hovdsjö och Revsund med omnejd.

https://www.geni.com/people/Märeta-Olsdotter/6000000109416486821?th...

Maret Olofsdotter

Olof Svensson Blix

Private User
10/15/2019 at 11:29 PM

Tyvärr har jag kommit fel på grund av två likadana namn. Så jag hör inte alls till släkten Blix. Har försökt rätta till det men har fortfarande inte lyckats..
MVH
Britt Karlsson

Private User
10/16/2019 at 8:01 AM

Private User, Om du fått ett fel i trädet du inte själv kan åtgärda så kan du alltid ta kontakt med en av Genis kuratorer (mig t.ex.) för att få hjälp.
/Bo-Arne

10/16/2019 at 2:17 PM

Robin, Lauritz Mogensson Blix er min 10. tippoldefar og jeg er på FTDNA. Men min linje tilbake til Lauritz er en blanding av menn og kvinner og da er det bare autosomalt DNA som fungerer for å finne felles slekt. Dessverre så kan autosomalt DNA kun verisifere slektskap ca. 6 generasjoner bakover. Så har du felles slektskap som trengs å verifiseres lengre bakover enn 6 generasjoner, så må du reine kvinnelinjer for mtdna eller reine farslinjer for ydna.

Remi

10/17/2019 at 2:43 AM

i 'm interested of my roots in Norway. Laurens Sveinsson Blix is your 15th great grandfather

10/23/2019 at 2:05 PM

Hej! Jag har tagit DNA-test via Myheritage , och det verkar som att jag har släktskap med Blix. Det är män och kvinnor omväxlande i linjen bakåt även för mej.

Private User
10/23/2019 at 3:13 PM

A MyHeritage DNA test, since it is a simple autosomal test, is of no help in genealogy unless you want to confirm that very close family is that and it is confirmed by them taking the same test. To confirm a close relationship using an autosomal test, you need at least three cross-check tests from both parts of the family.

Only a maternal (mtDNA) or paternal (YDNA) test can confirm a relationship so far back, which as Remi tells, a pure male or female line back to that person, - but that would
in any case only tell that you and the other tester you get a match with have the same ancestor, not that it is a match to this ancestor, simply because we does not have a DNA test of this ancestor to compare with. The common ancestors could still be thousands of years back.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion