http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=36637
! Tämä keskustelu on vain tätä sukua tutkineen henkilön selventävä monologi asiaan sille, joka myöhemmin haluaa selvennystä tälle vaimon nimiasialle, jos sattuu löytämään lähteistä eroavaisuuksia.
Tässä on siis selvästi tullut väärin ymmärrys. Eroi -niminen perhe merkitään Ruotsissa myös nimellä Wetterman, joka on saattanut myöhemmin korruptoitua muotoon Vesterman Kuusamon rippikirjoihin.
Keskustelua 14.03.17, 11:07 , sivu 3, viimeinen viesti:
e) Wetterman voi olla myös Westerman, Vesterman. Riippuu varmaan, miten kirjoittaja on tulkinnut sukunimen.
Lainaa:
Hej Leevi
På din fråga från 18 mars.
Jag kom ihåg att jag tog en del kopior av Erik Wahlbergs material som finns på Övertorneå bibliotek på 1980-talet.
Och vad ser jag när jag tittar på Petter Planting familj nr 1, bland de 15 barnen fanns en Henrik född 24 januari 1716. Han finns på familj nr 11 Wahlberg skriver där att Henrik var gift 1747-01-13 i Övertorneå med Ella Carlsdotter Carlsdotter Wetterman, hon född 1723-04-29 i Koivukylä, Hietaniemi f.s, dotter till Carl Josephsson Meltosjärvi och Brita Knutsdotter.
Och han var Länsman i Kuusamo och bosatt på Kautiniemi?, Pousu? (svårläst).
Peter Planting var gift maj 1712 med Magdalena Kempe f 1685 d 1744-12-09 (59 år enl dödbok).
Hon var dotter till borgaren i Torneå stad, även gästgivare en tid på Mikkola hemman Matarengi Övertorneå, Herman Mårtensson Kempe 1652-1696/97 och Margareta Arendtsdotter Grape 1642-1713. Peter omgift 1746-04-15 med Anna Rosenberg 1712-1804-02-23, hon från Ångermanland.
Mvh Kjell
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jotta kaikki nimet saataisiin mahtumaan, niin mitä ilmeisimmin, vaikka syntymäpaikaksi Ellalle on merkitty Hietaniemi, niin perhe oli myöhemmin Meltosjärvellä. (ks. http://hiski.genealogia.fi/seurakunn...=648&TYPE=HTML) Oikea nimi Helena Planting os. Vestermanille siis on Ella Carlintytär Wetterman i från Meltosjärvi
Oliko Eroi talonnimi vai sukunimi Hietaniemellä ?