Anders Jönsson Slatte - Axelssons bok som berör A. Slatte i digital version

Started by Karin* Anette Desirée Granqvist on Monday, May 9, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Axelssons bok finns i en digital version här: https://www.academia.edu/27860800/Det_medeltida_Sverige_4_Sm%C3%A5l...

Anders (Larsson) Slatte nämns bl.a. på sidorna 23-24, 138.

Jag intresserar mig för honom för han är en av mina anfäder.

Hälsning,
Karin Granqvist

Boken skrevs 2008 av Roger Axelsson, du kanske kan se om han lever och kan svara på var han fick namnet Larsson ifrån?

Annars var det kanske mer intressant att Anders (Jönsson/Larsson) Slatte kan ha varit gift två gånger, i vilken ordning är oklart. Ingeborg Johansdotter, samt med Asrun Nilsdotter, denne Asrun var dotter till Nils Jonsson (kluven sköld) död före 1428 och Lucia Ulfsdotter död senast 1431.

De hade Lidhem som sätesgård 1419, vilket lutar åt att Slatte först var gift med deras dotter.
Barnen, Gustav, Ingeborg och Nils skulle således kunna haft Asrun som moder.

Intressant är även, Anders Slatte (son av Jöns Slatte, tab 1). »Välboren man» i Lihem 1430-01-01, då han beseglade ett Ulf Lämas och hans hustru Ingrid Dansdotters brev. Utfärdat: 14300101, ”Frödingahult”.

Tänk om Lucia Ulfsdotter var dennes barn, som förde en kluven sköld?
Ulf Håkansson Läma

I adelsvapen spekuleras istället följande.
Nils (?son av Jöns Slatte, tab 1). – ?Gift med Assrun Nilsdotter.
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Slatte_nr_97#TAB_22

Nu är ju t.ex. Anreps ättetavlor 100 år äldre än Axelssons bok.

Roger Axelsson lever i all välmåga. Jag har frågat på Anbytarforum om A. Slattes hustru i tråden för Slatte där Axelsson i alla fall varit aktiv. Jag vet dock inte hur ofta han är på Anbytarforum.

Att Anders Slatte kan ha haft en pappa vid namn Lars är ju jätteintressant eftersom det skulle kapa alla profiler på Geni från Anders och bakåt.

Och vilken källa stödjer uppgiften om Anders Slattes giftermål med en viss Ingeborg Johansdotter? Inga källor till det påståendet finns ex. på Adelsvapen Genealogi. Alla 'uppgifter' före Anders Slatte på den sidan är bara spekulationer. Inte heller alla påstådda barn till A. Slatte kan beläggas.

Varför finns heller ingen dotter Asrun till Anders och Asrun? Varför skulle Asrun döpa en dotter till Ingeborg? Det kanske fanns två döttrar till Asrun och Anders där dottern Astrun avled och dottern Ingeborg levde, fast det blir bara spekulationer.

Vad gäller Lucia Ulfsdotter som dotter till Ulf Håkansson Läma blir det en viss tidsproblematik. Anders skulle då besegla ett brev till sin svärmors föräldrar. Levde hans svärmor Lucia då? Och hur gamla var i så fall hennes eventuella föräldrar Ulf och Ingrid 1430? Men Lucia kan mycket väl ha varit släkt med Ulf Håkansson med tanke på skölden, men frågan blir hur. Det är lite vådligt att sätta Ulf som far till Lucia bara så där.

Och det var Nils som hade LIdhem som sätesgård 1419, hans änka Lucia 1428 och Anders 1428-1430. Lucia var som sagt Anders svärmor. Anders var därmed gift i varje fall med en dotter till Lucia. Men huruvida hon, makan till Anders, också var en dotter till Nils blir en gissning, om än kvalificerad.

Var kommer uppgifterna om Asrun ifrån som att hon var dotter till Nils och när hon avled? Jag har inte hittat någon källhänvisning än om henne. Fast jag har bara börjat att läsa upp mig om Slatte.

Ulf Lämas och hans hustru Ingrid Dansdotters brev. 1428 februari 9

Lade in Karl i trädet.
Karl Markusson

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion