Virheellinen yhdistäminen

Started by Private User on Friday, August 5, 2022
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Geni member

Profiles Mentioned:

This discussion has been closed by an administrator.
Showing 1-30 of 73 posts

No nytpä on käynyt niin, että joku on käynyt sotkemassa sukupuun virheellisellä yhdistämisellä. Miten tuon saa poistettua?

Kyse on siis tästä profiilista: Ida Wilhelmiinantytär Lahtinen joka on tänään käyty sotkemassa.
Vielä eilen tämä profiili oli hauholaisen Ida Wilhelmina Salon profiili, Idan äiti on Miina Kallentytär Pajue, isä tuntematon, mutta nyt hänelle on laitettu täysin eri vanhemmat.

Lisää oikeat vanhemmat ja poista sen jälkeen väärät - profiilin ylläpito, sukulaisuussuhteet kohdasta.
Tai pyydä jotakin kuraattoria purkamaan yhdistäminen.

Hänellä on nyt täysin väärät sisaruksetkin.

Lokitiedoistahan pitäisi näkyäs muutoksen tekijä. Kannattaa otta yhteyttä.

Noita vääriä vanhempia ei näytä saavan irti millään. Vaikka kuinka poistaisi, ne eivät irtoa.

Koitin korjata, menikö oikein?

Hei nyt näyttää oikealta! Kiitos!

Jossain kohtaa on virheellisesti tehty omista lapsistani lapsipuolia. Sitten omaan profiiliini on siirretty 1800- luvun puolella elänyt sukulaiseni, joka tietenkin on vainaja. Ikäänkuin olisin tuo henkilö. Olen yrittänyt selvittää tuon äitini isän isovanhemman vaiheita, mutta en ole päässyt kovin pitkälle. Henkilö on kuollut verrattain nuorena jättäen jälkeensä orpoja lapsia. Päivi Puska (Martti Puskan puoliso), Laihia, Suomi.

Heippa, en ole Genin aktiivinen käyttäjä, eikä minulla ole Genissä sukupuutakaan. Käytän My Heritagea.

Tämä mietityttää minuakin, siis jos sotken jonkun asiat tahtomattani. Ilmeisesti sekin lienee mahdollista kun kuvien lisääminen kun MH:saa voi mennä pieleen. Hämmästyksekseni minun sanottiin lisänneen jonkun kuvan, vaikka satavarmasti en ollut sitä lisännyt. Kaiken kukkuraksi se oli aiheuttanut jonkun ristiriidan. 😤

En ole Genin aktiivinen käyttäjä. Käytän MyHeritagea. En ole käynyt Genissä aikoihin. Miksi minulle tulee tämä viesti?
Pirjo Koslonen

Olen muistaakseni yrittänyt My heritagen puolelta lähettää jollekkin ylläpitäjälle jo aikaisemmin viestiä tämän samaisen Hauholla asuneen ex-mieheni sukuun kuuluvan ihmisen väärin lisätyistä tiedoista mutta tuloksetta. Tämä väärin lisätty perhe asui muistaakseni Kärkölässä. Harmittaa kun väärät tiedot näin kertautuvat monelle "oikeina" , tiedot kun pitäisi pyrkiä aina tarkistamaan mahdollisimman monesta lähteestä.

Moi

Olen huomannut että sitä ei voi enää peruuttaa jos vaiika pro vahingossa sen tekee. Itse ilmoitin Facebookissa kuraattorille ja hän korjasi. Ennen se onnistui. Tämä on yksi niistä huonoista päivityksistä.. yksi on se, että et voi ylläpitää suoraan yhteistyökumppanisi profiilia.

Markus Karsten.

Private User No niinpä! Minäkin olen sen virheellisen puun MyHeritagessa nähnyt, ja siksi laitoin täällä Genissä Idan profiiliin johdonmukaiset viitteet SSHY:n kirkonkirjoihin, syntymästä kuolemaan, jotta niistä voi tarkistaa katkeamattomasti, ettei todellakaan ole kyse siitä kärköläläisestä perheestä, vaan tämä Ida perheineen on syntynyt, elänyt ja asunut Hauholla. Mutta edes nuo viitteet eivät estäneet virheellistä yhdistämistä.

Huom! Jos havaitsette väärän yhdistämisen - älkää tehkö yhtään mitään. Älkää siis yrittäkö korjata itse. Ottakaan sensijaan yhteys välittömästi kuraattoriin, joka voi purkaa väärän yhdistämisen yhdellä klikkauksella.

Jos profiileja on muokattu, muokkaukset säilyvät vaikka yhdistäminen kumottaisiin, ja edessä on korjauksen korjaus. Mutta jos ette tee mitään, niin korjauksen korjausta ei tarvita.

Joissain profiileissa jotka eri lähteissä esim. myheritage sisältävät virheellistä tietoa tai ovat muuten nimiltään ja syntymävuosiltaan identtiset tai hämmentävän yhdenmukaiset toisen profiilin kanssa, olen profiilin tietoihin kirjoittanut "ei tule sekottaa henkilöön xxx"

Hei, tässä varmaankin pieni väärinkäsitys, isä ei ole tuntematon. Ihmisten elämä on niin monimutkainen. Kaikille lapsille oma isä on tärkeä, lapsi varmasti aina halusi keskustella iskän kanssa jos olisi mahdollista.

Slavik
+358440223551

Sama juttu. Äidilläni on kaksi mtdna habloryhmää. Yhteyttä on otettu kuraattoriin virheilmoituksen kautta.

Minulle on käynyt myös niin, että sukupuuta on korjattu virheellisesti kaksi kertaa ja tämän vuoksi myös into koko projektia kohtaan katosi.yhtäkkiä isänäni olikin setäni jne. Ihmiset yhdistää profiilista ilman oikeaa tietoa.

Kirjasin tutki ani ja todentamani sukupuun henkilöt sukupuuhun.
Jonkin ajan kuluttua tuli esille puutteelliset ja virheelliset yhdistämiset, aukkoja ja väärin liitettyjä sukulaisia.
Harmitus kaikille.
Erittäin vaikea korjata, kun ylläpitäjiä monia.
Kun korjaat ja ilmoitat, niin jumittaa.
Päätin jättää sukupuun sikseen ja luotan tekemääni sukupuuhun koneellani.

Ellei systeemiin tule selkeää ohjausta, miten virheet korjaantuvat.

Salva Roos Tässä tapauksessa isän nimeä ei siis löydy tämän ihmisen syntymätiedoista. Isä ei siis ole tunnustanut lastaan, äiti ei ole tiennyt kuka lapsen isä on tai ei ole sitä tullut lapselleenkoskaan kertoneeksi. Tohon aikaan tämä on ollut hyvin yleistä joten näin ollen tuo tieto katoaa.eikä sitä pystytä enää millään selvittämään.

Asetuksistahan saa valittua mistä haluaa sähköpostiin ilmoituksen, esimerkiksi yhdistämisestä.

Ihmeen usein tulee yhdistämispyytö ihan outoihin profiileihin ja en useinkaan saa selvää mikä logiikka taustalla. Jätän yhdistämiset tekemättä, sen sijaan, olen kirjoittanut profiilien ylläpitäjille.

Itse törmäsin omassa suvussa sellaiseen muistinvaraiseen tietoon ja asiakirjafaktaan, siinä sai miettiä miten toimia ettei muistinsa varassa ollut loukkaantuisi. Sanat pitää asetella tarkoin, varsinkin jos toista ei tunne.

Geni Pro -merkki

Robert Arne Schultz, P.E. yhdisti henkilöt Ida Wilhelmina Salonius ja Ida Wilhelmina Lahtinen (Salonius) yhdeksi profiiliksi.
eilen klo 7:01 iltapäivällä · katso

ko. Robert on minun 4 serkku Amerikasta.
Hänellä on ilmeisesti vaikeuksia ymmärtää miten tutkimusta Suomessa pitäisi tehdä, olen siitä hänelle kertonut ennenkin, mutta huonolla menestyksellä näköjään..

Valitettavasti tuo minun alkuperäinen Kärköläläinen Ida Salonius (isoäitini sisko) on nyt hävinnyt tämän sotkun seuraukseni, josta myös moitin häntä. Lisäsin nyt hänet vajaavaisilla tiedoilla, kun en voi tietää mitä siellä oli aiemmin. (Vai saako sen selville jotenkin?)
Poistin myös itseni tuon minulle väärän Idan ylläpitäjänä.

Kaikkien pitäisi myös muistaa tuon Reijo Savolan ohje "Huom! Jos havaitsette väärän yhdistämisen - älkää tehkö yhtään mitään..." aiemmin tässä viestiketjussa, niin pääsisimme kaikki vähän helpommalla.

Valitettavasti tällaista pääsee tapahtumaan ja vähän pilaamaan muuten todella hyvän sukusivun maineen.

Aikaisemmin hänelle oli merkitty puolisoksi tuo Väinö Lahtinen, mutta minusta on mahdollista, että siinäkin on menty sekaisin hauholaisen Idan kanssa, koska hauholaisen Idan mies on kirkonkirjojen mukaan ollut Väinö Lahtinen.

Toki on mahdollista, että molemmilla on ollut samanniminen mies, mutta epätodennäköistä. Ei varmaankaan kannata Lahtista merkitä mieheksi, ellei siitä ole parempia todisteita kuin satunnaiset MyHeritage puut.

Reijo Mitro Savola, Geni Curator, onko jossain jokin selkeä paikka, josta saisi kuraattorin helposti kiinni? Minä olen vain lähettänyt täällä Genissä viestejä yksittäisille kuraattoreille, eikä niistä koskaan tiedä, milloin vastaanottaja seuraavan kerran viestejään lukee.

Tällainen tieto löytyy

Etelä-Suomen Sanomat, 10.06.1916, nro 68, s. 1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1058130?page=1
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

jossa he olisivat kihloissa, muuta en ole löytänyt.
Todennäköistä on kuitenkin että ovat kaksi eri Väinö Lahtista.

Tuolla perusteella minäkin uskon, että myös Kärkölän Idallekin on oma Väinö Lahtinen löytynyt.

Showing 1-30 of 73 posts

Create a free account or login to participate in this discussion