Håkan Kristersson Frille, till Löncho - Rillankivi?

Started by Reino Veli Pekka Sutinen on Saturday, April 8, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 19 posts

Onko tämä se henkilö, jonka mukaan rajakivi Rillankivi on nimetty? Rajakivi sijaitsee Pielaveden, Pihtiputaa ja Pyhäjärven kaupungin yhdistävällä rajalla.

Vi är släkt i nedstigande led med Håkan Christiernson

Stig Engman Pargas Finland

Siltä vaikuttaisi, ainakin tämän lähteen mukaan (Kalevi Rikkinen ym.: Finlandia, Otavan iso maammekirja 8. Helsinki: Otava, 1986. ISBN 951-1-09142-5.):

"Seutua asuttivat pitkään lappalaiset, joista kertovat useat paikannimet. Keskiajalla alueen omistuksesta syntyi kiistaa karjalaisten, hämäläisten ja savolaisten erämiesten kesken. Hämäläisten ja savolaisten eräomistuksia alkoi selvittämään 1410-luvulla Haako Frille, jonka mukaan hämäläis-savolaisen eränautinta-alueen pohjoinen rajakivi nimettiin Rillankiveksi."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4j%C3%A4rvi#Historia

Rillankivi-artikkelissa sanotaan näin, lähdettä tosin kaivataan sinne:

"Kivi on suojeltu vuonna 1964 muinaistieteellisen toimikunnan lausunnon perusteella todennäköisenä Pähkinäsaaren rauhan rajakivenä. Rillankivi on Museoviraston rauhoittama muinaismuisto.

Nimi tulee joko Haakon Frillestä (1415) tai Maunu Frillestä (1452), jotka kumpikin selvittelivät raja-asioita valtiovallan toimeksiannosta. Perimätiedon mukaan Rilla (Frille) oli aatelinen sotaherra, maanmittari ja insinööri, jolla oli perin ilkeä luonne. Hänen apulaisensa löivät hänet lopulta hengiltä ja piilottivat ison kiven Rillankiven alle"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rillankivi

Näin julma kohtalo ollut esi-isällä. Olen käynyt kyseisellä kivellä appeni kanssa, mutta enpä tiennyt esi-isän lepopaikkaa jonka ääressä seisoin.

Håkan Kristersson Frille, till Löncho is your 14th great grandfather.

Håkan oli minun 17th great grandfather.
Ikävä tyyppi :(.

Håkan Kristersson Frille, till Löncho oli minun 17th great grandfather.

Håkan Kristersson Frille, till Löncho oli minun 19th great grandfather.

Håkan Kristersson Frille, till Löncho on 16. esi-isäni. Profiilitiedoissa hänet kuitenkin mainitaan haudatun Turun Tuomiokirkkoon

Håkan Kristersson Frille, till Löncho on minulle 16th great grandfather,
sukulinjan viimeinen maininta, Hakon (stamfar äldre) Frille oli syntynyt 1282 Genin mukaan.
Vaarini suku tuleen Keuruulta. Kiinnostava historia Frilleillä.

Kiinnostavaa tietoa esi-isästäni. Julmuus tuntuu olleen vallassa olevien luonteessa usein 😮🤔

Håkan Kristersson Frille, till Löncho is my 16th great grandfather

Perimätieto tuskin pysyy hengissä 600 vuotta oikeana. Sen verran on aikaa noiden herrojen elämänvaiheista. Jos ne tiedot olisivatkin peräisin aikalaislähteistä, niihin olisi helpompi uskoa.

Hei,
genin mukaan:"Håkan Kristersson Frille, till Löncho is your 15th great grandfather. "
Jonkin verran yritin kaivella viime vuonna tuota Frille-sukua ja tutkin kirjastossakin Suomen aatelissukuja. Rillankivestä en ole kuullut. Mielenkiintoinen tarina.
Aika monessa lähteessä (ja profiilitiedoissakin) mainitaan, että Håkan Kristersson Frille olisi haudattu Turun tuomiokirkkoon, kuten Marjatta Kalskekin viestissään toteaa. Tarkempi paikka olisi tuomiokirkossa Pyhän ruumiin kuori.

Kiitos vastanneille. Enpä minäkään aikaisemmeni ollut tietoinen, että esi-isän mukaan nimetyllä kivellä olen käynyt usein ohi kulkiessani...

Håkan Kristersson Frille, till Löncho is your 18th great grandfather.

Håkan Christiernson Frille is your 19th great grandfather.

Håkan Kristersson Frille is your 18th great grandfather.

Tämä keskustelupalsta on tarkoitettu keskusteluille, ei sukulaisuusvertailuihin, niille löytyy Facebookissa omakin ryhmä.

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion