Hei,
Jeg startet å bruke Geni idag etter å ha brukt MyHeritage i flere år. Grunnen til at jeg vil prøve Geni er at det er så fryktelig mange feil i MyHeritage og om du har 40 Smart Matches på en person og disse har feil data, så er det så å si en umulig oppgave å kontakte alle som har ført feil og be de fikse opp.
Jeg synes også det er unødvendig å måtte legge inn slektninger som allerede ligger inne i treet. Da er det bedre å bruke tid på å kvelitetssikre informasjonen enn som ligger der enn å skrive inn den samme personen på nytt. Dette gjelder spesielt eldre generasjoner der du i tillegg i enda større grad heller ikkje kan stole på at informasjonen er riktig. Tanken min er å kun legge inn / sjekke personer utifra pålitelige kilder, så får linkene som allerede ligger inne i verdenstreet og som jeg ikkje kan verifisere bare ligge der som de er.
Men tilbake til mitt spørsmål:
Slik jeg har forstått det så skal vi ikke bruke pike-navn på kvinner, men føre fødselsnavnet inn som Etternavn? Og skal vi legge inn eks. Knutsdatter inn som Mellomnavn. Eksempel: Min bestemor het Kjellaug Andersdatter Oterholm, gift Krogsæter. Skal jeg da legge inn følgende: Fornavn: Kjellaug, Mellomnavn: Andersdatter, Etternavn: Oterholm.
Jeg ser også at du kan velge mellom Engelsk (default) og i mitt tilfelle Nynork navn. Jeg antar det ikke er nødvendig å legge inn navnet begge plasser. Jeg har lagt det inn på Nynorsk mens jeg har latt de engelske feltene så åpne / tomme. Skulle jeg f.eks. skrevet "Andersdaughter" under Mellomnavn på den engelske fanen?
Mvh
Lars Bjarte Skarsbø