Føring av navn

Started by Lars Bjarte Skarsbø on today
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 6 posts

Hei,

Jeg startet å bruke Geni idag etter å ha brukt MyHeritage i flere år. Grunnen til at jeg vil prøve Geni er at det er så fryktelig mange feil i MyHeritage og om du har 40 Smart Matches på en person og disse har feil data, så er det så å si en umulig oppgave å kontakte alle som har ført feil og be de fikse opp.
Jeg synes også det er unødvendig å måtte legge inn slektninger som allerede ligger inne i treet. Da er det bedre å bruke tid på å kvelitetssikre informasjonen enn som ligger der enn å skrive inn den samme personen på nytt. Dette gjelder spesielt eldre generasjoner der du i tillegg i enda større grad heller ikkje kan stole på at informasjonen er riktig. Tanken min er å kun legge inn / sjekke personer utifra pålitelige kilder, så får linkene som allerede ligger inne i verdenstreet og som jeg ikkje kan verifisere bare ligge der som de er.

Men tilbake til mitt spørsmål:
Slik jeg har forstått det så skal vi ikke bruke pike-navn på kvinner, men føre fødselsnavnet inn som Etternavn? Og skal vi legge inn eks. Knutsdatter inn som Mellomnavn. Eksempel: Min bestemor het Kjellaug Andersdatter Oterholm, gift Krogsæter. Skal jeg da legge inn følgende: Fornavn: Kjellaug, Mellomnavn: Andersdatter, Etternavn: Oterholm.

Jeg ser også at du kan velge mellom Engelsk (default) og i mitt tilfelle Nynork navn. Jeg antar det ikke er nødvendig å legge inn navnet begge plasser. Jeg har lagt det inn på Nynorsk mens jeg har latt de engelske feltene så åpne / tomme. Skulle jeg f.eks. skrevet "Andersdaughter" under Mellomnavn på den engelske fanen?

Mvh
Lars Bjarte Skarsbø

Mellomnavnsfeltet er for patronym, som du riktig har funnet ut av.
Det er to etternavnsfelt. På engelsk heter disse Birth Surname (etternavn ved fødsel) og Last name (etternavn). Det første brukes til pikenavn, og det andre til gift navn. I klassisk visning til da pikenavnet automatisk vises i parentes.

Hvis navnene ikke er ført i flere språk så vil det vises i opprinnelig språk. Ved emigrasjon kan det gi mening å oppgi engelske varianter som ble brukt i USA, f.eks.

Eg har ikkje lært dette av nokon, men sidan det er eit felt som heiter "Slekts-/etternamn ved fødselen", så har eg rekna med at ein i feltet "slekts-/etternamn" skal ha namn som gift, dersom det er eit anna enn det ved fødselen.
Eg har berre lagt inn namn på eitt av språka. Dei som vart importerte frå Gedcom-fila mi, ser ut til å ha blitt lagra under engelsk. Når eg legg inn nye norske, legg eg dei inn på norsk (nynorsk). Kanskje går eg over og endrar dei næraste til nynorsk ved eit seinare høve.
Elles er eg einig i at Geni er meir hensiktsmessig enn Myheritage, men eg har så mykje inne der også, at eg har ikkje lyst å slutte heilt med det.

Som Anne refererer til så var det etter å ha lest dette at jeg lurte litt på det med "Birth Surname", ref:

"Slekts-/etternavn v/fødsel felt": kan brukes til oppføring av etternavn vedkommende har ved fødsel dersom dette er et annet enn personen er kjent som gjennom livet, dette gjelder begge kjønn. I hovedsak for nyere profiler der kvinner har tatt mannens etternavn - se Navneloven 1923. For de fleste eldre profiler skal dette stå åpent. Genealogisk standard er at kvinnene alltid skrives med deres etternavn ved fødsel/dåp i Etternavnsfeltet, vil du følge den genealogiske standarden for hvor kvinnenes etternavn skrives, så trenger du ikke å skrive det i feltet Slekts-/etternavn v/fødsel, men heller i Etternavnfeltet. Genealogisk standard for navneskriving tar ikke hensyn til hva som står i offisielle papirer eller lover, men heller at navn skrives kronologisk. Da blir navnet ved fødsel/dåp det viktigste og dermed bør det skrives i etternavnfeltet. Dette er også slik det blir nevnt i nesten alle lærebøker om slektsforskning.

Supert at du vil vere med å auke kvaliteten på Geni! Ja - alle førenamn i førenamnsfeltet, patronym i mellomnamnsfeltet, familienamn/adressenamn som vaksen, og "pikenamn" for både menn og kvinner til slutt. Sysken som lever opp med same namn bør skiljast med d.e og d.y, evt d.a.y om det er tre med same namn. Dei som døyr som spebarn før neste sysken får same namn, skal ikkje markerast slik. Og ikkje bruk Gedcom, det fører garantert til meirarbeid for mange, ,fordi det i dei alle fleste familiar er lagt inn frå enkelte til mange personar før, og dei må då släast saman med dei nye.. Sjølv brukar eg berre den engelske fana; får litt protestar på ø og liknande då, men det går greit.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion